Friday, July 11, 2008

Balak: Unity of Ritual

The gemarrah ( daf yomi) in Soath ( 47a) אמר רבי חנינא בשביל ארבעים ושנים קרבנות שהקריב בלק מלך מואב הובקעו מישראל ארבעים ושנים ילדים איני והאמר רב יהודה אמר רב לעולם יעסוק אדם בתורה ובמצות ואף על פי שלא לשמה שמתוך שלא לשמה בא לשמה שבשכר ארבעים ושנים קרבנות שהקריב בלק מלך מואב זכה ויצתה ממנו רות שיצא ממנו שלמה שכתוב ביה (מלכים א ג) אלף עולות יעלה שלמה ואמר רבי יוסי בן חוני רות בתו של עגלון בנו של בלק היתה .

Balak is rewarded for the 42 offerings he makes, in the attempt to have Bilam deprecate the Bnei Yisroel! What can this mean?

The overding principle of the Parsha is the ability of non-Hebrews to communicate and possibly influence the One Gd ( of Israel). fairness demands that this be true. This is clearly a problem. It brings into focus the tension between a national GD and a universal Gd.

Balak gets two kinds of rewards for his actions. The first, his wish is granted albeit in a small way. One young man is killed for each sacrifice. This would seem to be a testimony to the efficacy of his technique.

The reward of a great Legacy, other extraordinary descendents, may be a testimony to his faith. If he did not sincerely believe in the Gd to which he was offering his sacrifices, then, presumably, he wouldn't offer them. The reward is simply evidence of his sincerity. Lishma does not necessarily mean sincere ; it may mean for a good purpose.

Last years: last years edition

0 Comments:

Post a Comment

<< Home